mpb_nextstart

Vi återkommer med information om arrangemang inför 2016

 

 

Torsdag 25e september 2014 gick Next Textile av staplen i Textile Fashion Center.

Next Textile är en kunskapsdag med innovation i fokus. Dagen till ära bjöds det på föreläsningar ifrån talare med internationell stjärnstatus.Årets upplaga av evenemanget fokuserade extra mycket på outdoor-segmentet vilket visade sig i publikantalet som bland annat bestod av några av Sveriges viktigaste aktörer på det området.

2

Inledde gjorde Lillian Olsen från norska Halogen som bland annat förklarade sin syn varför ”ständiga förbättringar” är en tröskel för innovation och att för mycket fokus på produkt kan hindra ett företag i sin innovationsutveckling.

Pamela Ravasio, CSR & hållbarhetschef på Europen Outdoor Group förklarade varför sustainability inte handlar om gröna vågen-ideal utan helt enkelt om risk management.

8

Efter lunch fick vi njuta av en av dagens stora dragplåster, den otroligt karismatiske Haysun Hahn, globalt beundrad trendguru från Fast Forward Trending i USA. Hon gav en mångfacetterad bild av innovation som kan samanfattas ”Change is not an option. Innovation is how we change”.
Haysun gav även exempel på innovation inom materialutveckling tack vare sina kontakter med ledande företag på området.

9

Vincent Ulvi Aydin, chef för affärsutveckling på Innosabi, pratade om crowdsourcing och innovativ marketing, och gav flera spännande exempel på hur ett produktutvecklande företag kan involvera kunden i sin produktutveckling. Detta möjliggör produktinnovation i en tid då det känns som att alla produkter redan är skapade.

10

Sen var det tags för Torbjörn Lundh och Josefin Damm från Smart Textiles att prata om vilka innovationer som kan uppkomma om man korsbefruktar de skilda disciplinerna matematik, sjukvård och textil. Resultatet är produkter som löser både välkända och förbisedda problem inom sjukvården.

11

Avslutade dagen gjorde Annika Steiber, forskare och konsult inom företagsledning och organisation. Annika har en unik position i att hon fått chansen att studera Googles organisation från insidan vilket resulterat i boken ”Googlemodellen – Management för kontinuerlig innovation i en snabbt föränderlig värld”. Annika pratade bland annat varför organisation är som ”ogräs”, om vikten av att ge individen frihet inom en organisation och varför ett företags innovationsstrategi bör ligga inbyggd i dess affärsstrategi.

Vi vill tacka alla sponsorer och partners som gjorde detta arrangemang möjligt, och tack alla ni som deltog under dagen!

Ladda hem programmet som en PDF HÄR

 

 

1   4 5  7