image001

NEWHOUSE – Ny medlem i Marketplace Borås

I vår artikelserie om medlemsföretag i Marketplace Borås så presenterar vi här en av våra nya medlemmar.
Vi är väldigt glada över att kunna hälsa Newhouse välkomna i vårt nätverk.

Newhouse rötter går tillbaka till slutet av 40-talet då Jarl Häller köper Lenbergs skjortfabrik i Sveriges textila hjärta Borås. Svensk textilindustri står på sin höjd, och i Borås går fabrikerna varma. 

1954 bildades Jarl Häller AB och man utökade sortimentet med byxor, kjolar och klänningar. 

Kontor och tillverkning flyttar till Bryggaregatan i Borås 1961, där huvudkontoret fortfarande ligger. Newhouse historia som varumärke tar sin början i Sundbyberg där ägarna av postorderföretaget Stockhause bestämmer sig för att starta ett kvalitetsmärke för dam. Märket heter inledningsvis Newhause, men får snart sin brittiska stavning. 

1991 öppnar Newhouse  sin första butik på NK Stockholm, och senare samma höst öppnas ytterligare en butik på NK Göteborg. Newhouse har idag 15 egna butiker runt om i Sverige och finns hos ett hundratal återförsäljare i Norden.

1992 blir Newhouse en del av Jarl Häller AB och flyttar in på Bryggaregatan i Borås. 

Stommen i varumärket är och förblir ikoniska plagg så som trenchcoat, chinos, clubkavaj, paletå och ”Kennedyklänningen”, klassiker som överlever i alla tider och som Newhouse uppdaterar till en kontemporär look. Newhouse lånar gärna ifrån mannens garderob, men adderar femininitet i form av färgval, lätta tyger och mönster.

De flesta symaskiner i Borås tystnade för många år sedan, men på Newhouse designavdelning lever sömnadssalen vidare i form av ett litet skrädderi. Företaget har en av Sveriges duktigaste mönsterkonstruktörer hos sig och en skicklig sömmerska som konstruerar och syr prover till företagets konfektionerade plagg. 

Vi hade nöjet att få en liten pratstund med Newhouse VD, Antonia Häller, om hennes tankar kring branschen och den egna verksamheten.

MPB: -Hej Antonia. Hur ser du på branschens betydelse i regionen förr och nu?

AH: -Vi finns mitt i de gamla anrika TEKO-kvarteren här på Bryggaregatan i Borås. Branschens betydelse för staden har alltid spelat en stor roll. Det glädjande i detta är att det på senare år återigen har börjat talas om Borås som en textil- och designstad där mycket händer. Det som har bidragit till detta är Textilhögskolan, Textil Fashion Center och att även tygmässor återigen finns här i staden. Simonsland med hela sitt område är definitivt sådant som talar för Borås som en textilstad.

 

MPB: -Vilka är de stora utmaningarna, enligt dig, som branschen står inför i ett perspektiv på 10 år?

AH: -I och med att utbudet av varor är enormt så gäller det att vara på tå och lyssna in signalerna från våra kunder. Att kunna ge kunden det som hon vill ha och behöver vad gäller service, utbud mm. Konkurrensen är knivskarp. Då många av våra butiker ligger på bästa citylägen gäller det att bevara handeln i våra stadskärnor så att inte alla kunder dras ut till stora köpcentrum utanför staden. För vissa passar den handeln bäst men stor vikt måste läggas vid att bevara vår centrala cityhandel.

 

MPB: -Är samverkan inom branschnätverk som Marketplace Borås betydelsefullt för Newhouse?

AH: -Det är alltid bra att kunna ha en mötesplats där man kan träffa sina kollegor och utbyta erfarenheter i stort som i smått. Gå på seminarier med aktuella ämnen, mässor, modevisningar mm.

 

MPB: -Hur ser den närmsta framtiden ut för er?

AH: -Nu i april avslutar vi vårt budgetår och det ser väldigt bra ut. Bakom oss har vi en av våra största satsningar på många år, byte av affärs- och kassasystem. Vi har precis anställt en ny Sales Manager och vi ska nu börja titta på nyetableringar för egna butiker och ny butiksinredning. Vi har även lanserat vår nya hemsida och webshop för dryga månaden sedan och ska fortsätta att utveckla den. Till sist firar vi 30 år i år och firar detta på flera sätt. Sammanfattningsvis händer det mycket hos oss och vi ska fortsätta att utvecklas och växa.

 image002

Hemsida www.newhouse.se