dsc_0825

Medlemsföretaget Redpink bubblar om framtiden i Borås som Sveriges nav inom textil och konfektion

I den anrika gamla textilfabriken på Druveforsvägen (gamla Textilmuseet) – numera kallat Spinneriet – huserar på andra våningen design- och produktionsbolaget Redpink. Organisationen är slimmad och man jobbar i stor utsträckning i nätverk och nära samabete med sina uppdragsgivare. Med huvudsaklig inriktning på kläder har företaget en unik bredd i sina olika erbjudanden med flera produktionsenheter i olika delar av världen. Som medlem i Marketplace ser man stora fördelar i att samarbete kring möjligheterna att utveckla och behålla Borås position som ledande textilstad, framför allt i Sverige men även i Skandinavien och ute i Europa.

– Vi har ständigt fått nya utmaningar och samtidigt den spännande förmånen att arbeta med olika företag och varumärken med en mängd olika och skiftande produkttyper, säger Nicklas Händén på Redpink. Redpinks uppdrag är varierande, de arbetar både med rikstäckande butikskedjor och enskilda varumärken på den svenska och skandinaviska marknaden. Såväl stickade som vävda plagg inom mode och sport för herr, dam och barn finns med på listan över plagg som företaget designat och producerat. De senaste åren har produktion av jackor och andra ytterplagg vuxit snabbt och blivit lite av en egen avdelning inom företaget.

”Vi har ständigt fått nya utmaningar och samtidigt den spännande förmånen att arbeta med olika företag och varumärken med en mängd skiftande plaggtyper”?

Redpink drivs som ett design- och produktionsbolag inom textil konfektion av Nicklas Händén med en historik inom JC-koncernen och Per Anders Hovbom från Nilsson CRWTH med sin design och reklambyråbakgrund. Tanken med företagets sammansättning är att korsa olika kompetenser och erfarenheter så att 1+1 inte blir 2 utan även både 4 och 5, vilket vid flertalet tillfällen har bevisats. Sedan en tid har även ägarteamet förstärkts med god kompetens inom damkläder och hemtextil – i form av Pia Tidebrink Larsson som arbetat på både Ellos, Lindex och Gina Tricot.
– Vi vill framhäva Borås som ett viktigt nav i Sverige när det gäller att koppla samman kompetens inom design med produktion av konfektion och hemtextil. Historiskt sett producerades varor på fabrikerna här i Borås och nu produceras det mestadels utomlands, men kunskapen och textilens DNA gör att Borås fortfarande är ledande i Sverige. Kanske med ännu mer fokus nu de senaste åren, menar Pia Tidebrink Larsson.
– För oss är både samverkan inom branschnätverk som Marketplace Borås och gränsöverskridande samarbeten är alltid bra. Att samla de vassaste människorna inom mode och textil i Borås borgar för att staden kommer att ha en fortsatt ohotad position i förarsätet. Marketplace bidrar så klart till detta och det känns som att vi har god hjälp av varandras kunskaper på nära håll, poängterar Per Anders Hovbom.

”Att samla de vassaste människorna inom textil och mode i Borås borgar för att staden kommer att ha en fortsatt ohotad position i förartsätet”

Redpink ser sig som öppna och prestigelösa i sin framtoning och med sitt nyare sätt att tänka och arbeta på. De bygger företaget och dess kultur baserat på kunskap, erfarenheter och trygghet med en bred och spänstig kompetensmix där det finns mycket att både hämta och ge. – Det är inte många som kan erbjuda hela kedjan från att faktiskt kunna arbeta fram ett varumärke med vad det innebär – från namn och designade kollektioner till trygg produktion och marknadsföring, tillägger Pia.

”Det är inte många som kan erbjuda hela kedjan från att faktiskt kunna arbeta fram ett varumärke med allt vad det innebär, från namn och designade kollektioner till trygg produktion och marknadsföring”?

Teamet bakom företaget har aldrig gjort avkall på kvalitet och hållbarhet, vilket visat sig ge gott resultat och en positiv kundtillströmning. Just nu har Redpink många spännande projekt framför sig och ser ljust på framtiden. – Vi älskar utmaningar och kommer att fortsätta bygga verksamheten enligt vårt lyckade koncept, säger Nicklas.
En av utmaningarna i framtiden ligger i att det är viktigt att fler måste inse att kvalitet och hållbarhet faktiskt måste få ha ett mer betydande värde än i dag. Framför allt då kraven på socialt ansvarstagande ständigt ökar. –Vi vill kunna stå för det vi producerar – oavsett var i världen det görs och har från början valt att arbeta med bra och hållbara kvaliteter i alla led, tillägger Per Anders. Vi har strategiska samarbeten med experter inom samtliga områden och kontrollerar att fabrikerna arbetar enligt initiativet BSCI. Det uppskattar både kunderna och konsumenterna. Vi är även medlemmar i Kemikaliegruppen för att säkerställa produktion enligt REACH.

”Vi vill kunna stå för det vi producerar – oavsett var i världen det görs”

Samtidigt ökar konkurrensen i branschen, men Redpink avser att kunna hålla ställningarna i Borås tillsammans med sina kollegor, då regionen ligger i framkant vad gäller utveckling och kunskap inom konfektion och textil.

redpink

Hemsida