Pernilla och Niclas Nyrensten, Fritidsfabriken.se

Fritidsfabriken – Årets företagare 2016

Ett av våra medlemsföretag, som dessutom har sitt säte i Marketplace Borås kontorshotell, är Fritidsfabriken, en riktig raket inom outdoorbranschen. Företaget drivs av makarna Pernilla och Niclas Nyrensten.

Fritidsfabriken och Revolution Race startades när Pernilla, van traveler, hade problem att hitta funktionella kläder vid en resa till everest basecamp för ett par år sedan. De kläder som fanns håll helt enkelt inte måttet varken när det kom till passform och funktionalitet, dessutom var de alldeles för dyra. Pernilla tänkte att någon borde ta tag i problematiken och skapa bra kläder med grym passform och funktionalitet till ett överkomligt pris. Tillsammans med Niclas, också han en inbiten resenär och äventyrare, gjorde de slag i saken och startade Fritidsfabriken.

MPB: – Hej Niclas, Fritidsfabriken ”går som tåget” just nu. Hur länge har ni hållit på egentligen?

NN: -Vi startade 2013 i Pernillas pappas garage och kommer i år upp i en omsättning på 35 miljoner. Vi ser vår fortsatta utveckling som positiv i Sverige det närmsta året och kommer lansera fritidsfabriken.se i norden under 2016/2017. Vi växer så det knakar och hela outdoorbranschen växer med 20% per år i Europa så vi ser fortsatt positivt på vår utvecklings potential.

MPB: -Hur ser ni på regionens betydelse för Fritidsfabriken?

NN: -Att bedriva e-handel från Borås ser vi som en stor fördel för det finns så många duktiga entreprenörer och förebilder i regionen. Borås rötter i tekoindustrin har fött flera stora märken från Borås men det var länge sedan ett nytt klädmärke startades.

MPB: – Ni har ju rönt stora framgångar det senaste med bla fina utmärkelser. Ni har ju varit rätt okonventionella i ert sätt att lansera ert varumärke?

 NN: -Ja, vi startade ju friluftsmärket RevolutionRace på ett nytt sätt via sociala medier och utan återförsäljare. Tack vare internet och sociala medier kan vi ta kontroll över hela kedjan och skippa butiker och därigenom också erbjuda kunden ett bättre pris, högre kvalité och snabbare plocka fram produkter kunden vill ha. Detta tänk har hjälpt oss bli Facebook success story 2016 och Årets företagare i Borås 2016!

MPB: -Är samverkan inom branschnätverk som Marketplace Borås betydelsefullt för ert företag?

NN: -Att ha kontor hos Marketplace Borås i Textile Fashion Center är fördelaktigt ur många synvinklar. Det finns närhet till duktiga studenter inom textilindustrin och även andra branscher, mentaliteten är att alla hjälper alla och är nyfikna på varandras företag.

MPB: -Hur ser den närmsta framtiden ut för er?

NN: -Den närmsta tiden är hektisk för oss på Fritidsfabriken, vi laddar webshoppen med nya varor vi designat inför vår/sommar 2016, vi ställer ut på Vildmarksmässan Stockholm 10-13 mars och ska till Positano i Italien på en foto/vandringsresa i april och vi besöker webdagarna i Stockholm för inspiration och föreläsningar i vår.

hemsida

logo