160918_blugiallo-0677

Blugiallo – Modernt skrädderikoncept förenar hantverkstradition med ny teknik.

Blugiallo är ett nystartat varumärke (verksamma sedan december 2015) inom traditionell herrkonfektion som arbetar med att erbjuda måttsydda plagg av mycket hög kvalité på ett modernt och digitalt sätt.

De arbetar med tyger från de främsta väverierna i världen i kombination med en klassisk, högkvalitativ produktion som bygger på den italienska skrädderikonstens alla regler. Målet är att kombinera det traditionella hantverket bakom måttsömnad med digital innovation och bekvämlighet.

Genom en digital plattform och kundunik e-handel via Blugiallo.com skapar de en helt ny upplevelse för kunderna där passform, kvalité och individuella behov står i fokus. Förenklat beskrivet erbjuds en tjänst där man initialt träffar alla kunder på ett fysiskt kundevent. Vid detta tillfälle går man igenom kundens behov, preferenser och framför allt ingår en måttagning och man tar emot beställningar. Efter det sparas all kunddata ner för att kunna återanvändas. Efter 4-5 veckor levereras plaggen till kunden tillsammans med ett personligt login till Blugiallo.com där kunden efter det kan sköta sina inköp digitalt.

Utbudet av tyger och möjlighet till individuell anpassning är mycket bred med flera hundra olika kavaj- kostym-, skjort-, byx- och rocktyger att välja bland. Lägg därtill möjligheten att anpassa plaggens design så som knappar, slag, kragar, sömmar m.m.

Vi träffade Alexander Moström, en av företagets grundare för ett samtal om branschen och verksamheten.

Marketplace Borås: -” Hej Alexander, berätta lite om bakgrunden till Blugiallo.

Alexander Moström: -”Idén till företaget föddes under en middag mellan mig och Daniel i Italien, efter det att en äldre, välklädd herre gjort ett stort intryck på oss med sin elegans och stilfullhet. Diskussionerna under kvällen kom att handla om hur man kunde utmana idén om kortsiktig klädeskonsumtion som ett resultat av modebranschens framfart och istället fokusera på att erbjuda en modern och digital skrädderi/måttsömnadstjänst med fokus på kvalité, passform och traditionellt hantverk. Sakta tog idén om Blugiallo.com fart.

Marketplace Borås: – ”Hur ser du på branschens betydelse i regionen förr och nu?”

Alexander Moström: -”Som blivande trettioåring och inflyttad Boråsare sedan 10 år, så är det enklast att sammanfatta betydelsen historiskt sett utifrån ekonomi och arbetstillfällen. Men jag tror också att historien och arvet skapat en identitet som är enormt viktig för en stad som Borås. Branschens betydelse är nog precis lika viktig nu som då, både för personer som arbetar inom branschen och staden då det självklart hjälper till att sätta Borås på kartan. Ett rikt arv föder också utveckling och nyfikenhet från nya generationer som kan fortsätta att utveckla näringslivet. Ett bra exempel är den entreprenörsanda som jag som inflyttad fått uppleva i Borås. Det finns otroligt mycket bra exempel på kreativitet och idérikedom bland företagen, både nu och historiskt sett (inte minst inom textilindustrin). Det är något som definitivt inspirerat min egen resa och jag tycker att det är extremt viktigt att värna om.”

Marketplace Borås: – ”Vilka är de stora utmaningarna, enligt dig, som branschen står inför i ett perspektiv på 10 år?”

Alexander Moström: -”Med respekt för att jag är ny inom branschen så tror jag att textilindustrin, precis som många andra branscher kommer att behöva digitaliseras med hjälp av IT, ny teknik, nya idéer och nya synsätt vad gäller exempelvis produktion, service, leveranskedja. Stora som små företag kommer att behöva tillgodose människors förändrade konsumentbeteenden vilket självklart inte alltid är det enklaste. Jag tror att vinnarna blir de som vågar tänka nytt och ersätta eller förädla gamla tekniker och arbetssätt.”

Marketplace Borås: – ”Är samverkan inom branschnätverk som Marketplace Borås betydelsefullt för er?”

Alexander Moström: -”Det betyder oerhört mycket för oss. Jag och Daniel som driver företaget har båda en bakgrund inom andra branscher innan vi bestämdes oss för att starta Blugiallo, så för oss är alla nya kontakter och nätverk en möjlighet att lära och ta del av goda erfarenheter.” Marketplace Borås: – ”Hur ser då den närmsta framtiden ut för er?” Alexander Moström: – ”Vi står i höst inför lanseringen av vår kundunika e-handel Blugiallo.com, vilket självklart kommer att bli en höjdpunkt. Vi har också tagit fram en serie limiterade pochetter (bröstnäsdukar) med print från vackra landskapsmotiv målade utav en lokal konstnär här i Borås. Den ser vi väldigt mycket fram emot att få ut. Förutom det så är vi självklart väldigt säljfokuserade, så större delen av vår tid går åt till att vara ute och träffa kunder, något som vi älskar och som ger oss en stor del av den input man behöver som nystartat företag.”

Hemsida

blugiallo-social-logo